Att bo i bostadsrätt
Sanitet
Porttelefon och nycklar
Avier och autogiro
Tvättstuga
Bredband & TV
Parkering
Störningar
Akut

Att bo i bostadsrätt

Jag skulle behöva få ett utdrag ur lägenhetsförteckningen

Du kan själv plocka ut det via HSB Portalen alternativt kontakta HSB Södertörn och be dem om hjälp.

Vad har jag för lägenhetsnummer?

Din lägenhet har två olika lägenhetsnummer. Låt oss kalla dem lägenhetsnummer A och lägenhetsnummer B, för enkelhetens skull. Lägenhetsnummer A är det som finns registrerat hos Skatteverket. Och lägenhetsnummer B är det som står på kontraktet och i den ekonomiska planen. I de flesta fall vill du använda lägenhetsnummer A. Lägenhetsnummer A finns ovanför din ytterdörr (i trapphuset, utanför lägenheten). Lägenhetsnummer B finns skrivet på en skylt högst upp i elskåpet inne i din lägenhet.

Vilket lägenhetsnummer ska jag anmäla till Skatteverket/Adressändring?

Lägenhetsnummer A (se ovan).

Jag har en pantförskrivning från min bank som föreningen behöver fylla i. Hur går jag tillväga för att få denna ifylld snarast möjligt?

Posta den till HSB Södertörn, Box 1084, 141 22 HUDDINGE.

Behöver jag som boende teckna mig egen bostadsrättsförsäkring?

Ja.

Jag önskar att hyra parkeringsplats, hur jag går tillväga?

För parkering utomhus kontakta info.sodertorn@hsb.se, och för parkering inomhus i garaget kontakta ALM på info@almequity.se

Jag vill se över mitt el-avtal. Vilka jag kan välja mellan?

Du får som boende välja fritt. Elnätet levereras dock av Ellevio.

Jag vill engagera mig i föreningen, hur gör jag?

Vad kul! Önskar du att få sitta i styrelsen kontakta valberedningen.brfinsteget@gmail.com, Vill du hjälpa till utan att sitta i styrelsen kontakta föreningen på brfinsteget@gmail.com.

Sanitet

Vad gör jag om jag misstänker att jag fått skadedjur eller liknande?

Meddela föreningen omedelbart genom att maila till brfinsteget@gmail.com samt kontakta Brandkontoret på telefon 08-545 286 00. Om Brandkontoret frågar om försäkringsnummer uppge : 110753*1.

Vart kan jag slänga mina grovsopor?

I återvinningsstationen vid svandammsparken. Närmaste återvinningscentral är Sätra. Närmaste miljöstation är Aspudden.

Porttelefon och nycklar

Hur lägger jag till mitt mobiltelefonnummer i porttelefonen?

Skicka ett mail till Fastighetsskötsel (fel@fastighetsskotsel.se) och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och mobiltelefonnummer. Det går endast att ange ett mobiltelefonnummer per lägenhet.

Min nyckeltagg är borta. Vem vänder jag mig till?

Skicka ett mail till Fastighetsskötsel (fel@fastighetsskotsel.se) och CC:a oss (brfinsteget@gmail.com). Ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer. Skicka även med siffrorna på de taggarna som du har kvar i din ägo, eftersom Fastighetsskötsel kommer att deaktivera den borttappade nyckeltaggen.

Hur många nyckeltaggar får man ha?

Vi tillåter max tre nyckeltaggar per lägenhet.

Mitt namn står inte på postfacket. Vem hjälper mig?

Skicka ett mail till Fastighetsskötsel (fel@fastighetsskotsel.se) och ange ditt för- och efternamn, portuppgång, lägenhetsnummer och telefonnummer.

Jag behöver en extranyckel. Hur gör jag?

Vi ger inte ut extranycklar.

Jag behöver byta lås på ytterdörren. Hur gör jag?

Vid byte av låscylinder eller om du blivit av med nycklar, kontakta styrelsen via mail brfinsteget@gmail.com. Vi använder oss av Storstadens Lås. Ett lås från dem säkerställer att ditt lås är kompatibelt med resten av bostadsföreningens. För nya nycklar krävs godkännande av styrelsen. Boende står för kostnaden. Max 3 nycklar/hushåll.

Avier och autogiro

Jag har inte fått någon några avgiftsavier. Vem ska jag vända mig till?

Kontakta HSB Södertörn: info.sodertorn@hsb.se

Jag vill betala mina avgifter till föreningen via Autogiro. Hur gör jag?

Kontakta HSB Södertörn: info.sodertorn@hsb.se

Tvättstuga

Hur bokar jag tid i tvättstugan och hur kommer jag in?

Du bokar tid via portalen som finns i entrén vid anslagstavlan i port 90 och 92. Vid bokad tid får man tillgång till tvättstugan via taggen. Man kan max ha två inbokade tider. Tvättiden är 2 timmar + 30 min extra för tork, därefter kommer man inte in i tvättstugan.

Parkering

En bil stod på min parkeringsplats och jag har fått en inkorrekt felparkeringsavgift. Vad gör jag?

Ställ din egen bil på en annan APCOA PARKING-parkering (tidigare EuroPark) och ring APCOA PARKING:s jourtelefon: 08-556 30 670, så hjälper de dig.

Min diskmaskin har gått sönder. Vem hanterar det?

Ring Electrolux och ange att du bor på Tellusborgsvägen 90 eller 92. Electrolux har i sina register koll på när installationer av vitvaror etc. gjordes och då kan garantin täcka eventuella fel.

Bredband & TV

Hur får jag tillgång till bredband?

Föreningen har avtal med Ownit. Kontakta Ownits kundservice, tel: 08-525 07 300 eller besök deras hemsida för mer information, www.ownit.se.

Hur får jag tillgång till TV-kanaler i min bostad?

Kontakta Ownits kundservice, tel: 08-525 07 300 eller besök deras hemsida för mer information, www.ownit.se.

Tips! Ett alternativ till digitalbox kan vara att skaffa Chromecast. Då har du möjlighet att streama bl.a. SVT:s kanaler gratis, men även TV4, YouTube, Netflix, HBO Nordic m.m.

Ett gångjärn i köket har gått sönder. Vart vänder jag mig?
Kontakta kundtjänsten på Vedums kök, tel: 0512-57640 eller kundtjanst-kok@vedum.se

Störningar

Hur når jag störningsjouren?

Ring 08-657 77 22. Felaktiga utryckningar kommer att debiteras den som ringde.

Akut

Akut felanmälan Fastighetsskötsel

Telefon: 08-657 77 22 (dygnet runt)
OBS! Är felet du anmäler verkligen akut? Föreningen får extra kostnader vid akut felavhjälpning.