Extrastämma 2023-06-26
Protokollet från extra-stämman 2023-06-26 finns nu tillgängligt under Föreningen->Stämmor.
Nyckelfri hemtjänst
Styrelsen fick på föreningsstämman 2023-05-31 en fråga gällande vilka hemtjänstföretag som har tillgång till vår fastighet. Efter kontakt med Stockholm stad har vi fått följande information:
Alla hemtjänstutförare, privata som kommunala omfattas av nyckelfri hemtjänst. Detta innebär dock inte att alla hemtjänstutförare har tillgång till alla ”nyckelfria lås”, utan endast till de lås där de har kunder.
Följande företag har i dagsläget (2023-06-08) tillgång till vår fastighet:
- AB Roo
- Omsorgsfamiljen i Västertorp
För att se alla hemtjänstutförare i Stockholm, följd denna länk: Äldreomsorg Stockholm
Ny policy för andrahandsuthyrningar:
Från och med den 1 mars 2023 gäller en ny policy för andrahandsuthyrning i Brf Insteget. Policyn gäller för alla nya ansökningar inkomna från och med detta datum. Det är varje bostadsrättsägares egna ansvar att läsa och vara införstådd i denna policy vid ansökan om andrahandsuthyrning.
Policyn omfattar bestämmelser om den övergripande strukturen för andrahandsuthyrning inom bostadsrättsföreningen BRF Insteget. Syftet är att tydliggöra bostadsrättsägares skyldigheter och ansvar samt på vilka grunder som andrahandsuthyrning godkänns.
Policyn går att läsa här: Andrahandsuthyrning
Uppdaterade trivselregler:
Styrelsen har tagit fram uppdaterade trivselregler. Dessa går att läsa här: Trivsel- och ordningsregler. Dessa innehåller bland annat förtydligande kring sopsortering då detta tyvärr inte har efterlevts ordentligt och leder till onödiga kostnader för föreningen.
Parkering:
Från och med 1 november 2022 kommer all hantering av uthyrning av parkeringsplatser ske via HSB portalen. För att ställa sig i kö, se kötid eller lämna intresse för objekt logga in på Mitt HSB, gå in under Mina sidor och sedan Mina köer. Står du i kö sedan tidigare kommer detta synas där från och med nu.
Har man lämnat intresseanmälan på en ledig parkeringsplats tilldelas denna till den med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras under Mina Sidor -> Min Bostad -> Bostadsavtal. Vill man säga upp sin parkering görs detta på samma ställe.
Matavfall:
Den 1 september 2022 började föreningen med matavfallshantering. Informationsblad, avfallshink samt påsar för matavfall har lämnats utanför varje lägenhet. Viktigt att använda rätt nedkast i sophuset. Matavfall kastas i sopnedkast markerade med matavfall och vanliga hushållssopor kastas i resterande sopnedkast. Inga matavfalls- eller hushållssopor får kastas inne i sophuset. Behöver man hämta fler avfallspåsar finns dessa i barnvagnsrummet i port 90.
Håll rent i korridorer:
Vi vill påminna alla boende i föreningen att det inte är tillåtet att ha saker ståendes i korridorer eller entréer pga brandrisk. Detta gäller även dörrmattor och liknande! Sköts inte detta kommer det att resultera i onödiga kostnader för föreningen för bortforsling.
Inga cyklar i barnvagnsrummet:
Cyklar ska ställas i föreningens cykelställ utanför portarna eller nere i garaget. Barnvagnsrum och andra gemensamma utrymmen är inte till för att användas som cykelparkering.
Kolla din brandvarnare:
Testa din brandvarnare regelbundet, byt batteri en gång per år eller när brandvarnaren piper. Kolla bäst-före-datum och byt den om det datumet har passerat. De brandvarnare som sattes in när fastigheten var klar för inflyttning har gått ut och behöver bytas. Det är ditt ansvar som bostadsrättsinnehavare att se till att din brandvarnare fungerar.