Avgiftshöjning från och med 2024-01-01
Med anledning av ökade kostnader såsom:
– Höjda räntor vid låneförfall
– Ökade kostnader för underhåll kommande år
Har styrelsen beslutat att inför 2024 höja avgiften för alla bostäder med 10%. Styrelsen anser att detta är nödvändigt för att få föreningens ekonomi att gå ihop till följd av ökade kostnader.
Som medlem kan du bidra med att sänka kostnader genom att inte ha fönster öppna samtidigt som elementen är påslagna, sänka inomhustemperaturen eller att duscha svalare och under kortare tid.
Avgiftshöjningen träder i kraft från och med 2024-01-01.
Brandvarnarens dag, 1/12
December innebär mörkare tider och fler ljus tända vilket ökar risken för bränder. Varje bostad skall ha minst en fungerande brandvarnare. Som boende ansvarar du själv för att din brandvarnare är fungerande. Testa din brandvarnare minst en gång per år. En rekommendation är att byta brandvarnaren minst vart 10:e år, och batteri en gång per år.
Det är även rekommenderat att du har en brandfilt och en brandsläckare hemma. För bostäder rekommenderas Räddningsverkets pulversläckare på minst 6 kg. Kom också ihåg att släcka alla ljus innan ni lämnar lägenheten eller går och lägger er!
OVK (Obligatorisk ventilationskontroll), 2024
Föreningen kommer att genomföra en OVK i början av 2024. Det är viktigt att utföraren får tillgång till ALLA lägenheter dagen det aviseras om för att föreningen ska få en godkänd OVK. Aviseringar med datum för kontrollen kommer att skickas ut under augusti månad, lämna ditt lås i serviceläge om du inte är hemma under den dagen. Vi hoppas på att detta kan eliminera eller åtminstone minska de luktproblem som förekommit i lägenheterna.
Journummer för garageport
Under November månad hade vi vid flera tillfällen problem med garageporten, ALM som äger garaget har tecknat ett serviceavtal med UNA portar som likt Fastighetsjouren har ett journummer man kan ringa vid akuta fel. Kontaktuppgifter till UNA portar kommer att sättas upp på anslagstavlor och läggas till på hemsidan.
Uthyrning av parkeringsplatser
Under hösten har styrelsen upprättat regler vad gäller andrahandsuthyrning av parkeringsplatser som ägs utav föreningen.
1. För att få hyra ut sin parkeringsplats i andrahand måste en ansökan lämnas in och godkännas av styrelsen.
2. Priset för att hyra en parkeringsplats som ägs utav föreningen är 525 kr per månad och får ej överstiga detta belopp. Om du i dagsläget hyr eller hyr ut en parkeringsplats till ett pris som överstiger 525 kr per månad, ber vi dig kontakta styrelsen.
Information om detta samt blankett för ansökan hittar ni på instegets hemsida Klicka här.
Fimpa inte ut över balkongerna
Föreningen har fortfarande problem med att det slängs fimpar från balkonger som i sin tur landar på andra medlemmars balkonger.
Styrelsen vill påminna om att detta är absolut förbjudet utifrån risken att starta brand i eller runt om fastigheten.
Det är viktigt att vi tänker på våra grannar och att aldrig slänga någon form av föremål från balkongen.
Sop- & matavfallshantering
Styrelsen har uppmärksammat att sorteringen av både sopor och matavfall inte håller måttet. Detta genererar tyvärr en extra kostnad för föreningen då företaget som sköter sophanteringen debiterar extra för ej planerat underhåll.
Sopkärlen för restavfall och matavfall blir snabbt överfulla och soporna hamnar istället på golvet om man tvingar in en påse i ett fullt sopnedkast. Styrelsen uppmanar till att använda sopnedkasten på båda sidor av sophuset, i de allra flesta fall är det sopnedkasten mot parkeringen som blir fulla snabbast. Skulle det nu vara så att det är fullt i alla nedkast är man välkommen att meddela styrelsen via mail, så bokar styrelsen en extra hämtning.
Framtida information till medlemmar
En ny rutin har införts gällande informationsblad från styrelsen.
Från och med nu kommer all information till medlemmar endast att publiceras på webben (Boende på BRF insteget samt hemsidan) och på de anslagstavlor som finns i entré och hissar i port 90, 90A & 92. Detta görs för att spara på tid och material då vi sett att åtgången är hög på grund av föreningens storlek.
Kolla din brandvarnare:
Hösten är kommen och med det även mörkret, många använder gärna levande ljus så här kommer en extra påminnelse att kolla så att era brandvarnare fungerar.
Testa din brandvarnare regelbundet, byt batteri en gång per år eller när brandvarnaren piper. Kolla bäst-före-datum och byt den om det datumet har passerat. De brandvarnare som sattes in när fastigheten var klar för inflyttning har gått ut och behöver bytas. Det är ditt ansvar som bostadsrättsinnehavare att se till att din brandvarnare fungerar.
Nyckelfri hemtjänst
Styrelsen fick på föreningsstämman 2023-05-31 en fråga gällande vilka hemtjänstföretag som har tillgång till vår fastighet. Efter kontakt med Stockholm stad har vi fått följande information:
Alla hemtjänstutförare, privata som kommunala omfattas av nyckelfri hemtjänst. Detta innebär dock inte att alla hemtjänstutförare har tillgång till alla ”nyckelfria lås”, utan endast till de lås där de har kunder.
Följande företag har i dagsläget (2023-06-08) tillgång till vår fastighet:
- AB Roo
- Omsorgsfamiljen i Västertorp
För att se alla hemtjänstutförare i Stockholm, följd denna länk: Äldreomsorg Stockholm
Ny policy för andrahandsuthyrningar:
Från och med den 1 mars 2023 gäller en ny policy för andrahandsuthyrning i Brf Insteget. Policyn gäller för alla nya ansökningar inkomna från och med detta datum. Det är varje bostadsrättsägares egna ansvar att läsa och vara införstådd i denna policy vid ansökan om andrahandsuthyrning.
Policyn omfattar bestämmelser om den övergripande strukturen för andrahandsuthyrning inom bostadsrättsföreningen BRF Insteget. Syftet är att tydliggöra bostadsrättsägares skyldigheter och ansvar samt på vilka grunder som andrahandsuthyrning godkänns.
Policyn går att läsa här: Andrahandsuthyrning
Uppdaterade trivselregler:
Styrelsen har tagit fram uppdaterade trivselregler. Dessa går att läsa här: Trivsel- och ordningsregler. Dessa innehåller bland annat förtydligande kring sopsortering då detta tyvärr inte har efterlevts ordentligt och leder till onödiga kostnader för föreningen.
Parkering:
Från och med 1 november 2022 kommer all hantering av uthyrning av parkeringsplatser ske via HSB portalen. För att ställa sig i kö, se kötid eller lämna intresse för objekt logga in på Mitt HSB, gå in under Mina sidor och sedan Mina köer. Står du i kö sedan tidigare kommer detta synas där från och med nu.
Har man lämnat intresseanmälan på en ledig parkeringsplats tilldelas denna till den med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras under Mina Sidor -> Min Bostad -> Bostadsavtal. Vill man säga upp sin parkering görs detta på samma ställe.
Håll rent i korridorer:
Vi vill påminna alla boende i föreningen att det inte är tillåtet att ha saker ståendes i korridorer eller entréer pga brandrisk. Detta gäller även dörrmattor och liknande! Sköts inte detta kommer det att resultera i onödiga kostnader för föreningen för bortforsling.
Inga cyklar i barnvagnsrummet:
Cyklar ska ställas i föreningens cykelställ utanför portarna eller nere i garaget. Barnvagnsrum och andra gemensamma utrymmen är inte till för att användas som cykelparkering.